De diverse activiteiten die Paul Hegeman verricht worden bijna alle gevoed door een grote hartstocht voor de cinema. Dat was al toen hij Frans en Filosofie studeerde en als onderwerp voor zijn afstudeerscriptie de relatie tussen de Film en het Surrealisme verkende. Na een aantal jaren als leraar Frans gewerkt te hebben maakte Paul Hegeman van zijn hartstocht zijn beroep en sindsdien heeft hij als filmmaker een honderdtal films/programma’s gemaakt voor onder meer de VPRO, NPS, VARA, AVRO, NCRV en Arte. Daarnaast is Paul Hegeman al meer dan 20 jaar actief als journalist en met name voor Elsevier, HP/de Tijd en de VPRO Gids schreef hij wekelijks een artikel over de cinema in al haar facetten.

Terugkerende thema’s in zijn werk zijn een sterke sociale betrokkenheid, – hij maakte films over de Spektakelmaatschappij, milieuvervuiling in Rusland, asielzoekersproblematiek, immigratie en gokverslaving –, liefde voor het Afrikaanse continent en muziek in de breedste zin van het woord. In feite rusten zijn meest opmerkelijke films op deze drie pijlers.

In Spirit, Show and Songs (IKON, ‘95) verkent hij de relatie tussen muziek en spiritualiteit met Leonard Cohen als gids. Youssou N’Dour speelt er ook een belangrijke rol in door de wijze waarop hij uitlegt hoe muziek en spiritualiteit in Afrika met elkaar verbonden zijn. In de ban van de Mali Blues (NPS/Arte, 2002) is een documentaire over de triomf van de muziekcultuur in een van de armste landen van de wereld. De helden zijn weer thuis (VPRO, ‘99), een documentaire over de Cubaanse muziek van toen en nu, toont op bijna identieke wijze hoe cultuur en muziek met elkaar verstrengeld zijn.

 

In het meer recente Het Pärt gevoel – Het universum van Arvo Pärt (2019) wordt een bijzonder inkijkje gegeven in het universum van de belangrijkste levende componist van de wereld. De film was niet alleen in Nederland een groot succes in de cinemas waar hij rond de 10.000 mensen trok, maar werd ook uitgebracht in de VS, Canada, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en verkocht aan o.a. de Finse, Estse en Taiwanese tv. New Life in Congo (2013) – een documentaire over de moeder-kind relatie in het door burgeroorlog verscheurde Oost-Congo – verstomt de muziek ten gevolge van excessief geweld. Live to be a hundred (2012), een gelaagd portret van het dynamische bestaan van dirigent, klavecinist en musicoloog Ton Koopman, bouwt in zekere zin voort op de talrijke muziekspecials die Paul Hegeman maakte voor VPRO’s Loladamusica, die variëren van portretten van Bill Laswell, Peter Hammill, Air en Shane MacGowan, tot specials over het ECM label, de muziekscene ik Dakar en de erfenis van Stockhausen.

In de jaren ‘90 verhuisde hij naar Bergen (NH), waar hij het filmtheater Cinebergen oprichtte, waarvan hij nog steeds artistiek directeur en programmeur is. In 2020 heeft hij zijn eerste roman, Waar schaduwen vallen, gepubliceerd.